Logotype for print

FKB för användare

Den här sidan är för användare av FKB, beräkningsverktyg.

Bakgrund

Gamla FKB har funnits under en längre tid och har ”lappats och lagats” vid många tillfällen. Den tekniska plattformen var inte längre utvecklings- eller förvaltningsbar med acceptabel rationalitet. I och med att branschen sade upp avtalet med den tidigare leverantören för några år sedan, gjorde sig leverantören av med kompetens och resurser som var nödvändiga för att upprätthålla en acceptabel kvalitet i utvecklings- och förvaltningsarbetet avseende gamla FKB. När branschen sedan ändrade avvecklingsbeslutet och bestämde sig för fortsatt användning av beräkningsverktyget kunde dessa resurser och kompetenser inte längre tillhandahållas. Inte ens prisuppdateringar kunde göras på ett tillräckligt kvalitativt sätt.

Den primära drivkraften i denna första utvecklingsfas av nya FKB har, baserat på ovanstående, varit att ersätta den funktionalitet och de resultat som måste finnas för att kalkylbeloppet ska kunna användas i användarorganisationernas verksamheter. En kontinuerlig framtida utveckling förväntas, för att på bästa sätt implementera åtgärder för att möta användarnas behov av stöd, enkelhet och användarvänlighet samtidigt som beräkningskvaliteten också utvecklas.

Ett nytt system innebär att nya sätt att arbeta kan bli aktuella. All funktionalitet kommer inte att likna eller motsvara förutsättningarna i gamla FKB. Systemet har testats av användare från olika organisationer och vi har försökt implementera så mycket som möjligt av de synpunkter som inkommit.

I dagens iterativa utvecklingsprocesser är identifiering av förbättringsområden dock något som ingår i en kontinuerlig process som fortsätter även efter initial produktionssättning av ett bassystem. Vi har uppnått målet att ersätta tillgången till en beräkningsmodell för kalkylbeloppet som kan förvaltas och prisuppdateras men vi kommer att fortsätta identifiera och inhämta information om prioriterade utvecklingsområden. Det iterativa angreppssättet innebär att vi redan nu har ett antal utvecklingsaktiviteter som pågår och nya systemreleaser kommer att ske redan under hösten.

De nu pågående utvecklingsaktiviteterna omfattar bland annat:

  • Distribution av kalkyler mellan användare och organisationer
  • Kopiering av kalkyler för mer rationell ifyllnad av flera byggnader på en fastighet
  • Förbättrad pdf-lagring och utskriftshantering
  • Förbättrad information i ärendelistor
  • Förbättrad navigation i och interaktion med kalkylerna
  • Implementering av ”mina sidor” för hantering av det egna kontot.

Utveckling av själva beräkningsmodellen sker i ett separat spår och här förväntas en ny release i slutet av året som kommer att innebära en förbättrad hantering av nya material och konstruktioner samt tillägg av options som exempelvis solpaneler. Även ett antal buggar i den gamla beräkningsmodellen, som den nya baseras på, åtgärdas i denna release. Under 2025 ska beräkningsmodellen optimeras ytterligare.

Organisationer och roller

Användarna av FKB finns hos företag i försäkringsbranschen samt hos företag som förmedlar försäkringstjänster.

Vi kallar de företag som använder FKB för användarorganisationer.

I FKB finns två roller – användare och bolagsadministratörer. Användarna ska kunna skapa, läsa, redigera och distribuera sina egna kalkyler. Bolagsadministratörerna kan också skapa, läsa, redigera och distribuera kalkyler men de kan även lägga upp och inaktivera användare inom den egna organisationen. Bolagsadministratörerna har också ansvar för förhållandet mellan Svensk Försäkring och användarorganisationen samt utgör kontaktyta och informationskanal mellan dessa organisationer.

Varje användarorganisation(organisationsnummer) ska ha minst en och max tre bolags- administratörer. Det vill säga att ett enmansföretag kommer att ha en bolagsadministratör administratör som samtidigt agerar som användare.

Anslutning till tjänsten

Anslutning till FKB sker genom att samtliga användarföretag registrerar en eller max tre bolagsadministratörer via detta formulär:

Anmäl administratörer 

Bolagsadministratören kommer i samband med detta att tilldelas behörighet att ansluta övriga användare inom användarorganisationen. Samtliga slutanvändare läggs alltså upp lokalt av bolagsadministratören och de ska därmed inte använda registreringsformuläret i länken ovan. Användarorganisationerna kan redan nu begära anslutning för aktuella bolagsadministratörer men systemet kommer att bli tillgängligt, för att ansluta övriga användare, 2024-09-23. De interna rutinerna för hur användarorganisationerna vill lösa anslutning av sina slutanvändare tas fram av respektive användarorganisation. 

Efter 2024-09-23 innebär en anslutning till tjänsten att tjänsten blir omedelbart tillgänglig för användning.

Licensavgift och debitering

Registrering av en ny administratör/användare innebär att en licensavgift faktureras till användarens organisation. Licensavgiften för resterande del av 2024 är 2000 sek + moms.  Därefter faktureras årligen och tills vidare 9000 sek + moms i licensavgift, per registrerad användare. Fakturering sker i december respektive år, med betalningsdatum i januari, och gäller för kalenderår. Licensavgift återbetalas inte vid avslutad användning av tjänsten, däremot kan en flytt av licens ske inom den egna användarorganisationen om en användare varaktigt upphör med sin användning och en annan tillkommer. 

Stöd till användare

Systemfel kan rapporteras, och användningsfrågor kan ställas, till förvaltningsorganisationen via e-mail fkb@svenskforsakring.se

För information om systeminloggning och instruktioner för att lägga upp nya användare hänvisas till följande dokument: