Logotype for print

Konsekvensutredning angående förslag till ändringar av Sjöfartsverkets föreskrifter - lots och lotstjänster

2025-03-25

Svensk Försäkring vill understryka vikten av att avgifts- och regelverk inom sjöfarten harmoniseras såväl inom EU som globalt, i syfte att säkerställa likvärdiga konkurrensförutsättningar för handel och transportsektorn.

Ur ett transportsystemperspektiv anser Svensk Försäkring att det aktuella förslaget ytterligare försvårar för sjöfarten i jämförelse med väg- och järnvägstransporter i det nationella logistikflödet.

Sjöfarten belastas i dag av farledsavgifter, hamnavgifter och lotsavgifter – kostnader som vägtrafiken inte motsvaras av på motsvarande sätt. Detta skapar en ekonomisk obalans mellan transportslagen. Det föreslagna avgiftsuttaget riskerar att ytterligare snedvrida konkurrensen till sjöfartens nackdel.

Mot bakgrund av den begränsade kapaciteten inom järnvägssystemet i Sverige, befarar Svensk Försäkring att förslaget i praktiken styr godsflöden från sjöfart till vägtrafik. Därmed riskeras även att de önskade miljöstyrande effekterna uteblir. Ökad vägtrafik medför dessutom större belastning på väginfrastrukturen, med följande behov av ökade underhållsinsatser och kostnader för samhället.

Svensk Försäkring vill betona att det inte främst är storleken på avgiftshöjningarna i sig som är problematisk, utan de strukturella konsekvenserna av en ökad ekonomisk snedfördelning mellan transportslagen.

Svensk Försäkring vill särskilt lyfta att förslaget slår hårt mot rederier och fartyg som trafikerar hamnar där miljönyttan är stor, exempelvis i Mälaren och Vänern, där lotslederna är långa. Uppgifter från branschen visar att de föreslagna lotsavgifterna för tankfartyg som trafikerar Västerås respektive Karlstad uppgår till cirka 75 % respektive 87 % av den totala hamnumgälden (137 600 av 185 100 för Västerås och 136 200 av 155 800 för Karlstad). Detta kan jämföras med en genomsnittlig hamn, såsom Karlshamn, där lotsavgiften utgör cirka 60 % av avgiften.

Kostnadsökningen per transporterat ton i dessa exempel uppgår till cirka 0,25–0,50 USD, vilket i sin tur kan få stor inverkan på lastägares val av transportslag – och därmed på sjöfartens konkurrenskraft.

Sammantaget anser Svensk Försäkring att förslaget riskerar att ytterligare försämra sjöfartens konkurrensvillkor och därmed motverka de transportpolitiska och miljömässiga mål som annars eftersträvas.