Svensk Försäkring har i tidigare remissvar påtalat behovet av ökad transparens i Finansinspektionens avgiftsrapporter för att vi som remissinstans ska kunna lämna synpunkter på myndighetens förslag. Med en avgiftsbaserad finansieringsmodell är det viktigt att berörda företag har en rimlig möjlighet att bedöma de överväganden som ligger till grund för förslagen.
I den nu aktuella rapporten finns förslag på höjda avgifter för flera ärendeslag enligt försäkringsrörelselagen. Som skäl för förslagen anges i stort sett endast att kostnadstäckningen för de aktuella ärendeslagen har försämrats och att nuvarande avgiftsklasser inte motsvarar de genomsnittliga handläggningstiderna. Det finns ingen närmare analys av den försämrade kostnadstäckningen och orsakerna till utvecklingen. En sådan analys är särskilt viktig när det gäller de ärendeslag där handläggningstiderna ökat markant under de senaste åren. Förutom ett kortfattat generellt avsnitt om att Finansinspektionen löpande ser över rutiner och processer saknas också redogörelse för vilka andra åtgärder som vidtagits för att undvika de föreslagna avgiftshöjningarna. Utan en fördjupad redovisning av myndighetens överväganden finns ingen möjlighet för en utomstående att bedöma rimligheten i förslagen.