Svensk Försäkring lämnar i detta remissvar synpunkter på förslagen i avsnitten om höjt timpris och om höjd lägsta avgift i avgiftsgrupp 1-5.
Svensk Försäkring noterar att Finansinspektionen fortsatt kommer att ha kostnader för metodutveckling men att de inte bedöms öka i omfattning. Mot bakgrund av att dessa kostnader inom ärendehanteringen uppgick till 19,1 miljoner kronor 2023, enligt avgiftsrapporten i april i år, kan kostnaderna således bli betydande även detta och kommande år. Det kan konstateras att kostnaden för metodutvecklingen under de senaste tre åren uppgått till 39,1 miljoner, inklusive 2023 års kostnader. Det motsvarar således en stor del av det ackumulerade underskott som har uppstått. Man kan sätta i fråga om detta ska bekostas av de företag som ansöker om tillstånd. Vi konstaterar dock även när det gäller denna avgiftsrapport att det underlag som redovisas i rapporten inte innehåller någon djupare redogörelse och analys som ger en remissinstans möjlighet att bilda sig en uppfattning om rimligheten i förslagen. Visserligen har inspektionen i den slutliga rapporten i april 2023 till redovisningen av Svensk Försäkrings synpunkter lämnat en viss ytterligare redogörelse men inte i nu aktuell rapport.
Finansinspektionen föreslår vidare att minimibeloppet för tillsynsavgifterna för bland annat försäkrings- och tjänstepensionsföretag ska höjas med 50 procent. Svensk Försäkring har förståelse för svårigheten att uppskatta effekterna men det hade varit lämpligt med en prognos för hur stora höjningar som förslaget de facto kan innebära för de som betalar nuvarande minimibelopp, exempelvis baserat på olika uppskattade framtida tillsynskostnader.
Det saknas dessutom bedömning av konsekvenserna för de berörda företagens kunder. I en ekonomi med inflation ökar denna när varje aktör adderar kostnadslager, vilket i slutändan belastar den enskilde kunden. Många av de berörda företagen arbetar under prispress för att kunna ge kunder ett bra skydd till begränsade kostnader. Detta försvåras när avgifter höjs.