Allt fler har en privat sjukvårdsförsäkring

2016-09-05

640 000 personer har idag en privat sjukvårdsförsäkring. Det är främst arbetsgivare som tecknar försäkring till sina anställda men även fackförbund och andra organisationer erbjuder gruppförsäkringar till sina medlemmar. Det visar ny statistik från Svensk Försäkring.

Det andra kvartalet år 2016 hade 640 000 personer en privat sjukvårdsförsäkring. Det är en ökning med 27 000 personer, eller 4,5 procent, jämfört med samma period 2015.

En övervägande del av sjukvårdsförsäkringarna, 72 procent, betalas via en arbetsgivare och var tionde person av antalet sysselsatta personer i åldern 15‑74 år har i dag en sjukvårdsförsäkring som betalas av arbetsgivaren.

— Förutom att arbetsgivare tecknar sjukvårdsförsäkringar till alla sina anställda erbjuder nu också allt fler fackförbund och andra organisationer privata gruppförsäkringar till sina medlemmar. Försäkringstagaren betalar då själv försäkringspremien, säger Eva Erlandsson chefekonom på Svensk Försäkring.

Sjukvårdsförsäkringar ger snabbt tillgång till sjukvårdsrådgivning och vård vid sjukdom eller efter en skada. Försäkringsgivaren förfogar över ett nätverk av privata vårdgivare som ger den vård som ingår i försäkringen.

— Privat sjukvårdsförsäkring är ett komplement till den offentliga hälso- och sjukvården. Försäkringen ger tillgång till sjukvårdsrådgivning, vård och behandling. Allt detta utförs i privat regi. Det handlar alltså inte om att få förtur till den offentliga vården.

Presskontakt: Anna Rudérus, 08-522 785 18.