Logotype for print

Högt konsumentskydd i fokus

2025-01-20

När EIOPA nyligen publicerade sin årliga konsumenttrendrapport var produktvärde, gott pensionsskydd och hållbarhetsfaktorer i fokus. Det är tydligt att utmaningarna rörande konsumentskyddet varierar mellan EU:s medlemsstater.

Den europeiska tillsynsmyndigheten på försäkrings- och tjänstepensionsområdet, EIOPA, publicerade den 15 januari sin årliga konsumenttrendrapport. EIOPA definierar att konsumenttrender är såväl risker som avser företagens marknadsuppförande i förhållande till konsumenterna som positiv utveckling på marknaden.

Johan Lundström, chefsjurist

– Konsumenttrendrapporten bidrar till förståelsen av kundernas utmaningar och positiva upplevelser och visar EIOPAs arbete på området. Men rapporten kan riskera att ”exportera” risker som finns i ett visst land till andra länder. Enstaka nationella utmaningar kan föranleda EIOPA att vidta åtgärder brett över hela EU. Sådana åtgärder kan bli överdrivna och onödiga och riskerar att försämra förutsägbarheten och proportionaliteten i tillsynen, säger Svensk Försäkrings chefsjurist Johan Lundström.

De tydligaste konsumenttrenderna inom EU som i huvudsak har negativ konsumentpåverkan rör produktvärde och pensionsskydd. EIOPA lyfter fram att risker kopplade till s.k. produktvärde (eng. value for money) inte har någon stark spridning inom EU men att det finns försäkringar och pensioner på vissa marknader med lågt produktvärde, såsom höga kostnader för konsumenterna och komplexa produkter, som innebär nackdelar för konsumenterna och som minskar konsumenternas förtroende.

I fråga om pensionsskydd slår rapporten fast att lågt intresse hos konsumenterna, bristande tydlighet kring avgifter och kostnader samt komplexa produkter ligger bakom att förhållandevis få EU-medborgare har tjänstepension.

En både negativ och positiv trend rör företagens skadereglering. Rapporten lyfter fram att dröjsmål med utbetalning av ersättningar och dålig konsumentservice förekommer, men att digitala processer effektiviserar och förbättrar skaderegleringen och förbättrar kundernas upplevelse.     

En trend som innebär en positiv utveckling på marknaden är att konsumenter inom EU är fortsatt väl medvetna om finansiella produkter med hållbarhetsinslag och allt fler överväger att köpa sådana produkter. Myndigheten varnar emellertid för risken för grönmålning och otillbörlig marknadsföring.     

Av de landspecifika uppgifterna framgår det att både utmaningarna och de positiva trenderna varierar mellan EU:s medlemsstater. EIOPA:s årliga rapport om kostnader och avkastning visar att svenska försäkrings- och pensionsprodukter erbjuder ett gott produktvärde i jämförelse med produkter på andra nationella marknader.