Under 2022 utredde försäkringsbolagen 8 875 misstänkta bedrägerier och oklara försäkringsfall. Utredningarna resulterade i att försäkringsbolagen avböjde skadeutbetalningar till ett värde av 578 miljoner kronor. Det visar den senaste årsstatistiken över försäkringsbedrägerier som Larmtjänst och Svensk Försäkring publicerar idag.
- Försäkringsbedrägerier har ett högt mörkertal. Varje år betalar branschen ut ca 70 miljarder kronor i skadeersättning till sina kunder. En grov uppskattning är att försäkringsbedrägerier utgör 5 – 10 procent av dessa utbetalningar, säger Mats Galvenius, vvd Svensk Försäkring och vd Larmtjänst.
Varje år betalar de svenska skadeförsäkringsbolagen ut ersättning i mer än 3 miljoner skadeärenden. Bara 0,3 procent av skadefallen blir föremål för bedrägeriutredning av försäkringsbolagen.
Under 2022 utredde försäkringsbolagen 8 875 misstänkta bedrägerier och oklara försäkringsfall. Utredningarna resulterade i att försäkringsbolagen avböjde skadeutbetalningar till ett värde av 578 miljoner kronor, vilket kan jämföras med 2021 då bolagen avböjde skador till ett värde av 505 miljoner kronor.
- Det är främst inom försäkringskategorierna motor-, företag- och personskador som vi ser en ökning av värdet på de avböjda skadeutbetalningarna, säger Mats Galvenius.
Den vanligaste orsaken till att försäkringsbolaget avböjer utbetalning av skadeersättning är att försäkringsfallet inte har inträffat eller inte kan styrkas. 41 procent av de misstänkta bedrägerifallen avböjdes under 2022 på denna grund. Den näst vanligaste orsaken är att försäkringstagaren har lämnat oriktiga uppgifter (23 %).