Logotype for print

Försäkringsbolag varnar för populära elcyklar

2018-05-25

Den svenska försäkringsbranschen befarar både fler olyckor och ökade kostnader för landets fordonsägare när de subventionerade elcyklarna blir allt populärare.

Det finns tre typer av elcykel (se faktaruta nedan). För två av dessa, klass 1 och 2, krävs trafikförsäkring; för klass 1 dessutom också registreringsskylt.

Men. Försäkringsbranschen anser att det finns för många skäl som uppmuntrar elcyklister att ställa av sina fordon, ta bort eventuella skyltar - och låta bli att betala försäkringspremier.

Den som kör klass 1 elcykel får inte heller använda cykelbanorna. Därutöver ska denna elcykelförare också betala parkeringsavgift Stockholm.

Staffan Moberg, jurist hos Svensk Försäkring, anser att subventioneringen med 25 procent av elcykelns pris är ”ogenomtänkt”.

– Man ökar hastigheten för de mest utsatta i trafiken, säger han och tillägger:

– Det är horribelt.

Trimmade elcyklar kan gå betydligt snabbare än maxhastigheten 45 km/tim. De kan lätt fås att gå 60-70 km/tim, enligt Staffan Moberg som också anser att det är ett problem att polisen inte kan se skillnad på olika slags elcyklar.

Han är kritisk till att beslutet om subvention drevs igenom utan föregående utredning av konsekvenserna.

Läs hela artikeln på DN.se